Minder stress

Een beetje spanning maakt het leven leuk en uitdagend. Maar te veel spanning is juist een aanslag op uw gezondheid. Vooral als u veel piekert, steeds maar moe bent, snel geïrriteerd raakt, niet goed meer slaapt of alles steeds somberder gaat inzien. Of als u last krijgt van klachten, zoals hartkloppingen, nekpijn of maagklachten, waar geen lichamelijke oorzaak voor te vinden is.

U kunt zelf veel doen om stress in uw leven te verminderen. De basis is een goede lichamelijke conditie. Stoppen met roken, beter bewegen, gezond eten en voldoende rust en ontspanning zorgen vaak al voor verlichting. Maar soms is er meer nodig. Bewust stilstaan bij waar u zich zo druk over maakt en er iets aan doen. En daar zo nodig hulp bij zoeken. Bijvoorbeeld via uw huisarts of bij een eerstelijns psycholoog.

Hebt u ernstige psychische klachten, zoals onverklaarbare angsten, paniekaanvallen of somberheid die maar niet overgaat, neem dan altijd contact op met uw huisartsenpraktijk. Zulke klachten kunnen te maken hebben met te veel stress in uw leven. Maar het kan ook gaan om psychische aandoeningen of gevoeligheden, waar vaak goede, gerichte behandelingen voor zijn. Uw huisarts kan u zo nodig medicijnen voorschrijven of doorverwijzen naar specialistische hulp.

Meer informatie

  • Goede, betrouwbare informatie over stress en hoe u hier mee om kunt gaan, vindt u op de website Thuisarts.nl.
  • Kijk ook eens op de pagina online zelfhulp. Er is veel aanbod voor het leren omgaan met stress.

Uw Zorg

Uw Zorg

De verantwoordelijkheid voor uw leven ligt bij u. Ook als u ziek bent. Ook als u te maken krijgt met een chronische aandoening of blijvende beperkingen.

Lees verder